Hyodyllistä luettavaa

Uusi ruokavalio voi aluksi hämmentää ja nostaa esiin monia kysymyksiä. Onneksi löytyy kirjoja, joista etsiä tietoa ja vastauksia vatsavaivoihin ja suolistoon liittyviin kysymyksiin. Tässä muutamia kirjavinkkejä.

 

vihdoinkin hyva oloSuolisto on herkkä elin, joka tarvitsee huolenpitoa ja terveellistä ravintoa pysyäkseen kunnossa. Tekniikan lisensiaatti, ravitsemusasiantuntija Paula Heinonen (2006) kertoo kirjassaan, miten monet eri tekijät voivat suistaa suoliston raiteiltaan ja millaisilla itsehoito-ohjeilla suolistoa voi tervehdyttää. Hoitamalla suolistoa luonnonmukaisin keinoin voit päästä eroon isoistakin terveysongelmista. Kehon tasapaino näkyy sinussa positiivisena elinvoimana ja energisyytenä.

kaarlo jaakkola vatsa kuntoon

Kirurgian erikoislääkäri Kaarlo Jaakkolan (2011) tietokirja kertoo, miten ruoansulatuselimistön sairauksista voi parantua ravitsemushoidon avulla. Kirjassa on paljon käytännön kokemuksia ja helppotajuista lääketieteellistä tietoa. Sopii kaikille, jotka etsivät keinoja ja näkökulmia itsensä hoitamiseen ja terveyden ylläpitoon.

Herkan vatsan valinnat

Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen (2015) tietokirja sisältää kiinnostavaa tutkimustietoa toiminnallisista vatsavaivoista ja FODMAP-rajoituksesta sekä antaa käytännön vinkkejä vatsaoireiden helpottamiseen.

Virtaa ravinnosta kirja

FLT Ravintovalmentaja Annika Havaste (2015) ohjaa kirjassaan vatsan ja suoliston kokonaisvaltaiseen hoitoon sekä pysyvään elämäntapamuutokseen. Kirja on tuhti tietopaketti kaikille, jotka haluavat pysyä terveenä ja virkeänä laadukkaan ja puhtaan ruokavalion avulla. 

fodmAp opas

Kustannusosakeyhtiö Nemon (2014) julkaisema FODMAP-opas on näppärä suomenkielinen tietopaketti, joka vastaa moniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin uuden ruokavalion kynnyksellä. Kirjassa on myös joitakin FODMAP-ruokavalioon sopivia reseptejä.

superhyvaa suolistolle

Laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkosen (2016) kirjassa käydään läpi herkkävatsaisen elämään liittyviä ongelmia sekä annetaan neuvoja siihen, miten niitä voidaan helpottaa FODMAP-ruokavalion, liikunnan, stressinhallinnan ja muiden käytännön muutosten avulla.

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « FODMAP-ruokavalio? Pari sanaa raaka-aineista »